Boka på telefon

08-723 46 00


Måndag - Fredag
08:00-20:00 

Lördag & Söndag
09:00-18:00 


Marknadsföring

Marknadsföring


Frågor och svar om marknadsföring

Många hör av sig till oss angående vår kommunikation och marknadsföring, så här hittar du frågor och svar. 


Skolarbeten och praktikplatser?

Vi får många förfrågningar om både skolarbeten och praktikplatser, vilket är jättekul för oss. Dessvärre har vi tyvärr ingen möjlighet att varken ge ytterligare information om vår affärsverksamhet eller ta emot några praktikanter. Vi hänvisar till svaren nedan för alla typer av skolarbeten. 

Till vilken målgrupp riktar sig Detur?

Våra huvudmålgrupper är par över 25 år samt barnfamiljer. 

Vilka mediekanaler använder Detur? 

Vår viktigaste kanal är vår hemsida, som dels distribuerar, marknadsför och säljer vårt utbud av charterresor och vi har många besökare varje vecka. Vi försöker kontinuerligt utveckla hemsidan med både nytt content, funktionalitet och användarvänlighet. Vår hemsida är responsiv och kan därför användas i olika devices. Övriga mediekanaler är dags-, kvälls- och magasinannonsering, TV, online och direktmarknadsföring, samt PR aktiviteter. Vi samarbetar även med våra återförsäljare och deras butiker. Under det senaste året har vi även minskat ner vår katalog och ger idag ut en säsongsbroschyr som kan hämtas hos återförsäljare eller beställas på detur.se. Vi utvärderar kontinuerligt våra mediekanaler för att få en kostnadseffektiv mix för att nå våra prioriterade målgrupper. 

Använder Detur sociala medier i sin marknadsföring?

Vi använder sociala medier för tre syften, dels som marknadskanal för att nå ut med våra budskap och reseerbjudanden, men även skapa goda relationer och interaktion med intressenter och kunder, samt även för att ge kundservice och svara på frågor om Detur, resmål, utbud och mycket annat. I dagsläget använder vi oss av Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, där vi lägger ut filmer om våra resor, samt intervjuer med kunder mm. Följ oss gärna i någon av dessa kanaler.

Vilken position har varumärket Detur?

Vi eftersträvar att vara ett av de varumärken man jämför med när man reser från sin lokala flygplats. Detur var nämligen bland de första charterarrangörerna att fokusera på resor från lokala flygplatser. Idag kan man jämföra Detur på mer än bara pris och våra kärnvärden skall vara tydliga i vår kommunikation: Joyful Times, Affordable Vactions, Value Added Service. 

Hur mäter ni kommunikationseffekter?

Vi mäter effekterna genom effekten på vår försäljning, samt andra mätningar av varumärket samt exempelvis effektmätningar av kampanjer och enskilda enheter. 

Vem gör Deturs reklam och vem köper media?

Det gör vår egen marknads- och försäljningsavdelning, där allt material produceras in-house och all media köps in. 

Varför kan ni inte svara på alla frågor om er marknadskommunikation?

Detur är ett privatägt bolag inom resenäringen, som är en mycket konkurrensutsatt bransch. Därför kan vi tyvärr inte svara på fler frågor än ovan vad gäller vårt marknadsföringsarbete.